Program
A konferencia kiadványa
A konferencia kiadványa letölthető (pdf) formátumban
Program – Rövid verzió
A konferencia programja röviden letölthető (pdf) formátumban
Program – Részletes verzió
Részletesen program letölthető (pdf) formátumban
November 6. csütörtök
9.30 – 17.30 Regisztráció
10.30 – 11.00 MEGNYITÓ (Aula)
A részvevőket köszönti
Tóth Zoltán, a konferencia elnöke
Falus Iván, az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottságának elnöke
A konferenciát megnyitja
Bartha Elek, a Debreceni Egyetem rektorhelyettese
Stratégiai együttműködési megállapodás aláírása a Debreceni Egyetem és a Nemzeti Művelődési Intézet között
Felvezető: Juhász Erika, tanszékvezető főiskolai docens
Aláíró felek: Bartha Elek, a DE rektorhelyettese és Závogyán Magdolna, az NMI főigazgatója
11.00 – 11.30 HELYTÖRTÉNETI ELŐADÁS (Aula)
Debrecen és a Debreceni Egyetem rövid története
Előadó: Bartha Elek (Debreceni Egyetem BTK, Néprajzi Tanszék)
Elnök: Tóth Zoltán
11.30 – 12.30 PLENÁRIS ELŐADÁS (Aula)
Does identification with own ethnicity help youth from immigrant families integrate into the larger society?
Előadó: JonLauglo (Institute of Educational Research, University of Oslo and NOVA-Norwegian Social Research)
Elnök: Pusztai Gabriella
12.30 – 13.30 Ebéd (Egyetemi étterem)
13.30 – 15.15 SZIMPÓZIUMOK
13.30 – 15.15 21. században elvárt képességek számítógép alapú mérése (14/3. terem)
Elnök: Magyar Andrea
Opponens: Falus Iván
A technológiai műveltség online mérése kisiskolás diákok körében Pluhár Zsuzsa, Molnár Gyöngyvér
Dinamikus problémamegoldás fejlődése és a sikerességet meghatározó problémamegoldó stratégiák változása 3-9. évfolyamon Molnár Gyöngyvér
Kollaboratív problémamegoldó képességet vizsgáló harmadik generációs mérőeszköz fejlesztése és pilot tesztelése Pásztor-Kovács Anita
A kreativitás számítógép alapú értékelésének lehetőségei – divergens gondolkodást mérő feladatok pilot tesztelése Pásztor Attila
13.30 – 15.15 A centralizált oktatásirányítás helyi színterei – (2/4. terem)
Elnök: Györgyi Zoltán
Opponens: Imre Anna
Többcélú kistérségi társulás vagy tankerület? Változások egy kistérség oktatásirányításában. Andl Helga, Györgyi Zoltán
,,Ez egy civil hőstett volt tulajdonképpen”. Oktatásügyi változások egy Borsod–Abaúj–Zemplén megyei kistérségben Kovács Klára, Kardos Katalin
Kisiskolák újraindítása Jankó Krisztina Julianna
A helyi érdekek érvényesülésének lehetőségei az oktatásban Györgyi Zoltán
13.30 – 15.15 Az eredményesség dimenziói a középfokú oktatásban (142. terem)
Elnök: Szemerszki Marianna
Opponens: Sági Matild
A tanulói eredményesség háttértényezői Ercsei Kálmán, Szemerszki Marianna
Az iskolai eredményesség dimenziói és háttértényezői intézményi szemmel Bander Katalin, Galántai Júlia
Az interakciós rend autonómiája az iskolákban Török Balázs
A középiskolai szocializációs ágensek hatása a diákok egyéni életútjára – középiskolai tanulókkal készített interjúk számítógépes tartalomelemzése Szabó Zoltán András
Pedagógusok szerepértelmezése az iskolai szocializáció folyamatában Kurucz Orsolya Ágnes, Nikitscher Péter
13.30 – 15.15 A képzésfejlesztés új kihívásai a felsőoktatásban, különös tekintettel a segítő szakmákra (7-8. terem)
Elnök: Fábián Gergely
Opponens: Fónai Mihály
Az észlelt szülői bánásmód, a pályaválasztás és a mentális státusz összefüggései segítő szakmára készülő hallgatóknál Oroszné Pál Zsuzsa
Hallgatói értékek, motiváció és érzelmi beállítódás mint a jóllét előrejelzőinek összehasonlító vizsgálata – egy utánkövetéses vizsgálat első lépései Sass Judit, Bodnár Éva, Kiss János
Képzésből a gyakorlatba A segítő szakmák gyakorlati képzése és a szervezeti kultúra összefüggései Zolnai Erika
Képzési keretek felsőoktatási társadalom- és egészségtudományi képzési területeteken Balogh Erzsébet, R Fedor Anita
13.30 – 15.15 A magyar neveléstudomány diszciplína jellemzőinek, szakmai diskurzusainak és kommunikációs hálójának változásai a kommunista fordulat után (Aud. Max.)
Elnök: Németh András
Opponens: Pukánszky Béla
A magyar neveléstudomány diszciplína elemeinek változásai az 1950-es években Németh András
A neveléstudományos diskurzusok szerkezetváltása a kommunista fordulat idején Biró Zsuzsanna Hanna, Szente Dorina
Az állampárti politika és a neveléstudomány képviselőinek diskurzusai az 1950-es évek első felében Sáska Géza
A kommunikációs háló feltárásának lehetőségei és korlátai a neveléstörténeti kutatásokban. Lázár György esete 1945-1956 Szabolcs Éva, Golnhofer Erzsébet
13.30 – 15.15 TEMATIKUS ELŐADÁSOK
13.30 – 15.15 Az olvasási előképességektől az idegennyelv tanulásáig (I. terem)
Elnök: Pusztai Gabriella
Az idegen nyelvet tanító pedagógusok módszertani repertoárja a tanulásban akadályozott gyermekek iskoláiban Meggyesné Hosszu Tímea, Lesznyák Márta
Fiatal nyelvtanulók számára fejlesztett angol mint idegennyelv, szókincsteszt eredményeinek bemutatása Thékes István
Olvasási előképességek online mérése óvodás és kisiskolás gyermekek körében Kiss Renáta, Patai Jolán
A szülő-gyermek írásbeliséggel összefüggő közös tevékenységei és a fonológiai tudatosság fejlődésének kapcsolata az általános iskola 1-4. évfolyamán Török Tímea, Hódi Ágnes
13.30 – 15.15 Kutatások a pedagógusképzés és pedagógus pálya területén (X. terem)
Elnök: Kozma Tamás
Milyen a jó iskola? Egy, tanárjelöltek nézeteit feltáró empirikus kutatás tanulságai Czető Krisztina, Lénárd Sándor
A tanárjelöltek tanulásának támogatása páros reflektív napló segítségével Kálmán Orsolya, Kopp Erika
Pedagógiai bakancslisták Buda András
Reflektív tanári esszék attitűd-heurisztikus vizsgálata Mrázik Julianna
Metaforahálók a felsőoktatásban oktatók nézeteinek vizsgálatában Majorosi Anna, Sántha Kálmán
15.15 – 15.45 Kávészünet (III. emelet)
15.30 – 16.30 OSZTÁLYÜLÉS
A Doktoranduszok Országos Szövetsége Pszichológiai és Neveléstudományi Osztályának ülése (Aud. Max.)
15.45 – 16.45 POSZTERSZEKCIÓ
15.45 – 16.45 Poszter I. (III. emelet)
Elnök: Fónai Mihály
Élménypedagógia a felsőoktatásban – gyakorlati, innovatív, élményalapú módszerek a mérnök és pedagógus szakos hallgatók körében Kálmán Anikó, Molnár György
A kompetencia szerepének vizsgálata az ipar-egyetemi együttműködések során a hazai járműipar területén Tóthné Borbély Viola
Energiatudatosságra nevelés az ökoiskolákban Saly Erika, Neumayer Éva
Integráló felnőttképzés? Az általános célú felnőttképzés helyzete Magyarországon Márkus Edina
Milyen sikerkritériumok jelennek meg az egész napos iskola számára készülő természettudományos modulokban? Lénárt András
Iskolaérettség és fogalmi struktúra Daru Katalin
A tanárok eredményességgel kapcsolatos attitüd vizsgálata és a jellemfejlesztés lehetőségei a pedagógus pályán. Heinbach Lívia, Kiss Gábor
A pedagógusok tantervi önállóságának változásai a romániai magyar elemi oktatásban Péter Lilla
Az anyanyelvi kompetencia fejlesztése az idegennyelv-elsajátítás segítségével Bencéné Fekete Andrea
A reflektív pedagógusszerep kialakulásának támogatása a pedagógusok professzionális tanulásában Czuczor Judit
15.45 – 16.45 Poszter II. (III. emelet)
Elnök: Tóth Zoltán
Az IBST módszer meghonosítása a magyar kémiaoktatásban Szalay Luca
A természetismeret tankönyvekben található szöveg közé illesztett és a szövegtől elkülönített képek különbségeinek szemmozgás vizsgálata általános iskolában Maródi Ágnes, Steklács János
Kisebbségi státusú hallgatók élethelyzete és tanulmányi mobilitása a határtérségben Takács Tamara
Az inquiry based learning fogalmi keretei egy természettudományos európai projektben Tóth Szilvia, Réti Mónika
Érték-alapú oktatás és erkölcsi tanulás vizsgálata a felsőoktatásban, szakmai etikai oktatás, integritás és érzékenyítés a tanárképzésben? Barta Szilvia
Csillagászati fogalmak tanulói értelmezései Szűcs Tímea, Tóth Zoltán
A XVI. századi protestáns énekszerzők tanítói szerepe Boruzsné Bűdi Katinka
Beválásmérés modellkísérletként a természettudományos nevelés téma nyolc partnerintézményében Majer Anna
A pszichopedagógus szerepe és eszközei a viselkedészavart mutató tanulók iskolai nevelésében, oktatásában Reményi Tamás
Hatodik osztályos általános iskolai tanulók internethasználati szokásai Nagy Péter Kristóf
Informális tanulási szokások a tematikus ismeretterjesztő filmek kapcsán a Debreceni Egyetem 100 hallgatója körében Kenyeres Attila Zoltán
15.45 – 16.45 Poszter III. (III. emelet)
Elnök: Brezsnyánszky László
Az állatasszisztált pedagógia és terápia lehetőségei Szalai Katalin
Programozásorientált táblázatkezelői függvények Csernoch Mária, Biró Piroska, Abari Kálmán, Máth János
Online tanulói környezetben alkotott és megosztott szövegek minősége és a megvitatásuk során folytatott interakciók közötti összefüggések vizsgálata Molnár Pál
A pedagógusképzés fejlődése Kárpátalján (a XIX. sz. – a XX. sz. 40-es évei között) Csoóri Zsófia
A magyar népiskolák szociális szerepének erősítése a két világháború közötti Magyarországon Pornói Imre
„Rajzold körbe Magyarországot!” A XX. században megjelent iskolai térképek változásainak neveléstörténeti aspektusai Mészáros Attila
A nem állami fenntartású iskolák helye és szerepe a magyar közoktatásban Nikitscher Péter
A szabadművelődés kezdete Szatmárban Máté Krisztina
Harsányi István tehetségkiválasztási módszerének tudományos háttere Kattein-Pornói Rita
Az önkéntesség iránti motivációk és az önkéntesség jelentőségének vizsgálata középiskolás korosztály körében Dorner László
16.45 – 18.30 SZIMPÓZIUMOK
16.45 – 18.30 A hátrányos helyzetű tanulók oktatási lehetőségei (14/3. terem)
Elnök: Fehérvári Anikó
Opponens: Forray R. Katalin
Iskolapéldák- migráns gyerekek oktatása Európában és hazánkban Kállai Gabriella, Vadász Viola
A felejtés kritikája. A neveléstörténet fókuszáról Galántai László
Hagyományos és új források a neveléstörténet megújításában Dárdai Ágnes
A neveléstörténet oktatásának megújítási lehetőségei Vörös Katalin
16.45 – 18.30 A tanodák lehetőségei az oktatási hátrányok kompenzálásában: célok, típusok, hatékonyság (142. terem)
Elnök: Fejes József Balázs
Opponens: Papp Z. Attila
Tanodamozgalom a célok, pályázati kiírások és indikátorok tükrében Fejes József Balázs
A 2009-es és a 2013-as tanodakutatás eredményeinek az összehasonlítása Németh Szilvia
Korrepetálás vagy egyéni fejlesztés? Gyakorlatok a 2013-as Tanoda-vizsgálat eredményei alapján Zágon Bertalanné
Egésznapos iskola vagy tanoda Lannert Judit
Tanodatípusok – tipologizálási kísérelt esettanulmányok alapján Szűcs Norbert
16.45 – 18.30 Tipikusan fejlődődő és tanulásban akadályozott gyermekek készségfejlődése és -fejlesztése koragyermekkorban (Aud. Max.)
Elnök: Józsa Krisztián
Opponens: Szabó Ákosné
A rendszerező képesség fejlesztése középső csoportos óvodások esetében Zentai Gabriella
A beszédhanghallás fejlesztése tanulásban akadályozott gyermekeknél Fazekasné Fenyvesi Margit, Zentai Gabriella
Tanulásban akadályozott és tipikusan fejlődő gyermekek zenei képessége Janurik Márta, Józsa Krisztián
Az óvodáskori elsajátítási motiváció hatása a Difer készségek fejlődésére Józsa Krisztián, Zentai Gabriella
16.45 – 18.30 TEMATIKUS ELŐADÁSOK
16.45 – 18.30 Az egészségnevelés és környezetpedagógia aktuális problémái (I. terem)
Elnök: Csapó Benő
Tanulási stratégiák és motívumok daganatos betegségből gyógyult gyerekek és osztálytársaik körében D. Molnár Éva
A kóruséneklés lehetséges hatásai az egészségre Lele Anita, Buzás Zsuzsa
Az egyéni és társas pszichológiai tényezők szerepe a középiskolások dohányzási és alkoholfogyasztási szokásaiban Varga Szabolcs
A környezetpedagógia aktuális kérdése: A tanulói ismeretrendszer vizsgálata a környezetei egészség témakörében Kiss Gábor
Közösségi kutatás – a fenntarthatóság tanulásának egyik eszköze Könczey Réka, Néder Katalin
Az empátia mint a természettudatos viselkedésre való nevelés lehetséges eszköze Molnos Zselyke
16.45 – 18.30 Hallgatók és tanáraik – Nagyító alatt a felsőoktatás (X. terem)
Elnök: Németh András
Integrált tartalom- és kompetenciafejlesztési kutatások a magyar felsőoktatásban Mészáros Attila
Sikertörténet lett? – TÁMOP-2.1.2: országos felnőttképzési projekt Szabó Csilla Marianna
Fiatalok tárgyai – elemzési szempontok és esettanulmányok Gaul Emil
Az észlelt pedagógiai kompetenciák szerepe a tanító szakos hallgatók szakmai szocializációjában Koltói Lilla
Pedagógusjelöltek és végzett pedagógusok képzéssel való elégedettsége Huszár Zsuzsanna
Módszertani kultúra fejlesztése: kurzustervezés és -fejlesztés lehetőségei a kaposvári egyetem oktatói körében Kovács Zsuzsa, Podráczky Judit, Szombathelyiné Nyitrai Ágnes
16.45 – 18.30 A sportkultúra aktuális nevelési sajátosságai különböző társadalmi környezetben (7-8. terem)
Elnök: Nagy Ágoston
A mindennapos testnevelés szülői szemmel egy országos reprezentatív kutatás tükrében Borbély Szilvia
A mindennapos testnevelés diákszemmel Nyíregyházán Fintor Gábor János
A társadalmi és társas tényezők hatása a hallgatók sportolási szokásaira egy határ menti régióban Kovács Klára
Az egyetemi korú versenysportolók kiégésének okai és következményei Nagy Ágoston
18.45–22.00
Kulturális program, fogadás (Díszudvar)
November 7. péntek
9.00 – 10.45 SZIMPÓZIUMOK
9.00 – 10.45 A magyar iskolarendszer alrendszereinek vizsgálata az Országos Kompetenciamérés eredményei alapján, a pedagógiai hozzáadott érték számításával (14/3. terem)
Elnök: Vámos Ágnes
Opponens: Vidákovich Tibor
A hazai iskolarendszer alrendszerei pedagógiai hozzáadott érték alapú vizsgálatának metodológiája Nahalka István, Horváth László
A szakképzéssel foglalkozó intézmények sajátosságai az Országos Kompetenciamérés tükrében Kurucz Orsolya Ágnes, Rapos Nóra, Lénárd Sándor
A gyakorlóiskolák sajátosságai a kompetenciamérés tükrében Szivák Judit, Csík Orsolya
A két tanítási nyelvű intézmények sajátosságai az Országos Kompetencia mérés tükrében Vámos Ágnes, Zolnay Fruzsina Lili
A 6-8 évfolyamos gimnáziumok sajátosságai az Országos Kompetenciamérés tükrében Tókos Katalin
9.00 – 10.45 A PISA adatok mélyebb elemzése magyar szempontból (2/4. terem)
Elnök: Lannert Judit
Opponens: Halász Gábor
Tanulói teljesítmény Magyarországon és a környező országokban a digitális szövegértés és matematika vonatkozásában Lannert Judit
A tanulási motívumok és stratégiák szerepe a magyar tanulók teljesítményében a PISA-mérések alapján D. Molnár Éva
A reziliens iskolák jellemzői Papp Z. Attila
Mi áll a tanulói teljesítmény-romlás hátterében? A OKM és PISA mérés módszertani aspektusai Németh Szilvia
9.00 – 10.45 A munka világa (142. terem)
Elnök: Polónyi István
Opponens: Györgyi Zoltán
Aktív fiatalok a munkaerőpiacon – a Partium példája Szőcs Andor
Országosan jelentős felsőoktatási intézmények hallgatóinak mobilitása Hegedűs Roland
A báránybőr hatás és a bolognai folyamat Magyarországon Kun András István
Munkaparadigma örökkévalósága – munkaérték vizsgálat szociális munkások körében Birinyi Márk
9.00 – 10.45 A tanár hivatás/professzió és a professzió gyakorlatának elemei hallgatók és a pályán lévők körében (7-8. terem)
Elnök: Fónai Mihály
Opponens: Engler Ágnes
Tanár szakos hallgatók és a nyelvi eredményesség Nagy Zoltán
Az óvodapedagógusok és a tanítók vélekedésében megjelenő iskolakezdéshez kapcsolódó attitűdök Pálnokné Pozsonyi Márta
Tanár szakos hallgatók kommunikációs képességei Sebestyén Krisztina
Pedagógusjelöltek tanulási útvonalai Stark Gabriella
Előítéletességet befolyásoló tényezők vizsgálata az integrált sajátos nevelési igényű tanulókat oktató pedagógusok körében Szabó Diána
9.00 – 10.45 A magyarországi főnemesek nevelése és oktatása a dualizmus korában (Aud. Max.)
Elnök: Rébay Magdolna
Opponens: Virág Irén
A magyar arisztokrácia középiskolái – makroelemzés az 1850-1918 között érettségizők személysoros adatbázisán
Biró Zsuzsanna Hanna
Arisztokrata jelenlét a pozsonyi királyi katolikus főgimnáziumban a dualizmus korában Rébay Magdolna
Gyermekszemlélet a kalksburgi Jezsuita Gimnázium tanulóinak szabadidő-eltöltéséről készült fényképes dokumentumainak tükrében Támba Renátó
Vallási értékek az arisztokrácia neveltetésében Boruzsné Bűdi Katinka, Óváry Zoltán
9.00 – 10.45 Tanárok és diákok, újító szándékok és sajátosságok az elmúlt száz év nyíregyházi tanítóképzésében (5. terem)
Elnök: Brezsnyánszky László
Opponens: Mikonya György
A középfokú tanítóképzés utolsó éveinek szükségmegoldásai a nyírségi tanítóhiány enyhítésére Vincze Tamás
Tanító-tanár szakos képzés a Nyíregyházi Tanítóképző Intézetben Jenei Teréz
Tanárnők a nyíregyházi tanítóképzésben Kissné Rusvai Julianna
A felsőfokúvá vált nyíregyházi tanítóképzés tanári karának átalakulása, tanulmányi karrierek és debreceni kapcsolatok Brezsnyánszky László
9.00 – 10.45 TEMATIKUS ELŐADÁSOK
9.00 – 10.45 Informatika a tanulás és pedagógiai mérés szolgálatában (X. terem)
Elnök: Kis-Tóth Lajos
A netgeneráció és e-learning – a netgeneráció elektronikus tanulási szokásainak elemzése Fehér Péter
Út az új generációs digitális tankönyvek megvalósításához Hülber László
A szóolvasási készség személyre szabott diagnosztikus mérését megvalósító online tesztrendszer kidolgozása Magyar Andrea, Molnár Gyöngyvér
Az informatikai műveltség egyes dimenzióinak mérése Pluhár Zsuzsa
Az e-learning bevezetésének lehetőségei a mérnöktovábbképzésben Mészárosné Merbler Éva
9.00 – 10.45 A tanulás és tudás különböző aspektusai (XI. terem)
Elnök: Benedek András
Az ideális tanítási út meghatározása konjunktív Bayes-hálók segítségével Bánhalmi Árpád
A kulturális tanulás hazai dimenziói a területi egyenetlenségek oldaláról Dankó-Herczegh Judit, Juhász Erika
A felnőttkori tanulás sajátos jellemzői a turizmus szektorában Simándi Szilvia
Nemzetközi és hazai kutatási trendek a tanulás tanulása kutatásában Habók Anita
Online tanulói környezetben létrehozott szövegek tudásszervezettség vizsgálata a SOLO taxonómia alkalmazásával Molnár Pál
9.00 – 10.45 Fejezetek az oktatáspolitika és oktatásügy területéről (XIV. terem)
Elnök: Németh András
Oktatásfejlesztési programok megvalósulása tanulószervezetekben Fazekas Ágnes
A jogszabályi megfelelőség és az iskolai eredményesség kapcsolatának vizsgálata Hajdú-Bihar megyében Filep Miklós, Kindrusz Pál
Az Európai Unió LifelongLearning-koncepciója a német és a magyar neveléstudományi vitában (1996 és 2005 között) Óhidy Andrea
A magyar közoktatás-politika felülnézetből Rajnai Judit
Szakmatartalmak előrejelzése Szép Zsófia
9.00 – 10.45 Tanulói kompetenciák és pedagógusképzés értékelése (XV. terem)
Elnök: Tóth Zoltán
A 10-13 évesek térszemléletének vizsgálata online tesztkörnyezetben Babály Bernadett
Tanári nézetek az Országos kompetenciamérés intézményi szintű hasznosságáról, hasznosíthatóságáról, tanítási-tanulási folyamatra gyakorolt hatásáról Sipos Judit
Digitális szövegértési felmérés – A PISA2009 definíciós problémáiról Szabó Krisztina
Motiváció és motivált tanulói viselkedés a 14-19 éves korú siketek idegennyelv-tanulásában Csizér Kata, Piniel Katalin
Puha rendszerek módszertana: kutatás a kutatásról Réti Mónika
10.45 – 11.15 Kávészünet (III. emelet)
11.15 – 13.00 SZIMPÓZIUMOK
11.15 – 13.00 Eredményesség-értelmezések a felsőoktatásban (7-8. terem)
Elnök: Pusztai Gabriella
Opponens: Szemerszki Marianna
A hallgatói eredményesség és hallgatói habitus kapcsolata Bocsi Veronika
Külföldi tanulmányi tervek a pedagógushallgatók körében Dusa Ágnes Réka
Pedagógushallgatók tanulmányi eredményessége többségi és kisebbségi viszonyok között Márkus Zsuzsanna
A szabadidő-eltöltési szokások és az egészségi állapot mint eredményességi mutató összefüggése pedagógus-hallgatók körében Kovács Klára
11.15 – 13.00 Hagyomány és modernitás: néptanítói modellek és a jelen kor kihívásai a tanítóképzésben (14/3. terem)
Elnök: Mikonya György
Opponens: Brezsnyánszky László
Tanítói hivatás 1868 és az 1945-es évek között – „nemzet napszámosa” modell Aggné Pirka Veronika
A tanító mint a nemzet megtartó ereje Endrődy-Nagy Orsolya
Tanító-2014-modell Lénárd András
A „nemzet katalizátora” modell Mikonya György
11.15 – 13.00 Infokommunikációs technológiák evidencia-alapú alkalmazása a speciális nevelési igények kutatásában, felismerésében és a támogatásban (2/4. terem)
Elnök: Győri Miklós
Opponens: Szekeres Ágota
Társas komoly játék alkalmazhatóságának és felhasználói fogadtatásának vizsgálata tipikus és atipikus fejlődésű gyermekeknél Győri Miklós, Borsos Zsófia, Stefanik Krisztina
Mobiltechnológia és viselkedésszervezés Stefanik Krisztina, Havasi Ágnes, Csákvári Judit
Személyközi konfliktusok észlelésének vizsgálata tekintetkövetéses módszertannal: a konfliktus súlyossága és az észlelői perspektíva hatása Billédi Katalin, Győri Miklós
Mentálisállapot-tulajdonítás digitális alapú tesztelése tekintetkövetéses módszerrel intellektuális képességzavarban Csákvári Judit, Győri Miklós
Oktatási portál komplex webergonómiai tesztelése tipikusan fejlődő és intellektuális képességzavarral élő személyek körében Csákvári Judit, Győri Miklós
11.15 – 13.00 Környezetvédelem és kommunikáció (142. terem)
Elnök: Mika János
Opponens: Bocsi Veronika
Ökoiskolák együttműködése helyi környezetükkel Saly Erika, Könczey Réka, Varga Attila, Néder Katalin
A környezeti etika közvetítésének lehetőségei és korlátai a közoktatásban Tóth Angelika
Kommunikáció a meteorológiában Buránszkiné Sallai Márta
Tévhitek és ütőkártyák a zöldenergia kommunikációjában Mika János
11.15 – 13.00 Új eredmények a tanulási motiváció hazai kutatásában (Aud. Max.)
Elnök: Józsa Krisztián
Opponens: D. Molnár Éva
Az SDQ I. énkép kérdőív adaptációja online adatfelvételi környezetben Józsa Krisztián, Szenczi Beáta, Kis Noémi
A tanulási környezet motivációs jellemzőinek feltárása Likert-skálás állítások és nyílt végű kérdések kombinálásával Fejes József Balázs, Rausch Attila, Török Tímea
A szülő-gyermek interakció elsajátítási motivációra gyakorolt hatása Kis Noémi
Tanulásban akadályozott és nem akadályozott tanulók olvasással kapcsolatos motívumai az olvasástanulás kezdeti szakaszában Szenczi Beáta
11.15 – 13.00 Nemi különbségek a felsőoktatásban (5. terem)
Elnök: Fényes Hajnalka
Opponens: Kéri Katalin
Nemi különbségek a felsőoktatási hallgatók önkéntes munkájában Fényes Hajnalka,
Társadalmi nemi különbségek a felnőttek tanulásában Engler Ágnes
A tanár szakos hallgatók nyelvi attitűdjeinek társadalmi nemi sajátosságai Kovács Edina
Reziliens hallgatók a pedagógusképzésben – gender olvasat Ceglédi Tímea
11.15 – 13.00 TEMATIKUS ELŐADÁSOK
11.15 – 13.00 Fejezetek az iskolaügy és reformpedagógia történetéből (X. terem)
Elnök: Szabolcs Éva
A kálvinista szellemű leánynevelés gyakorlata a Felsőbaranyai Református Egyházmegye Polgári Leányiskolájában 1916-1948 Ács Marianna
A családi neveléstől a nemzetnevelésig – Erdélyi János neveléstudományi hagyatéka Éles Csaba
Ünnepi doktoravató egyetemi közgyűlések a Debreceni Egyetemen 1914-1944 Fenyő Imre
Viták a társadalmi mobilitás elősegítéséről az 1930-as évek magyar felsőoktatásában Pornói Imre
Miniatúrákon kibomló reneszánsz gyermekkép – Egy disszertáció tézisei Endrődy-Nagy Orsolya
11.15 – 13.00 Az osztályteremtől a pedagógusképzési hálózatig (XI. terem)
Elnök: Benedek András
Kvalitatív komparatív analízis az osztálytermi térstruktúra didaktikai aspektusainak vizsgálatában Sántha Kálmán
Társadalmi kapcsolatépítés a Gábor Dénes Elektronikai Műszaki Szakközépiskola és Kollégiumban megvalósuló honvédelmi nevelés által Madarász Tibor
A folyamatos szakmai fejlődés pedagógusok általi megítélése és ezirányú elkötelezettsége Zoller Katalin
Átalakuló szakmák és megváltozott mérnöktanári kompetenciák a dunaújvárosi szakközépiskolákban Budai Gábor
Pedagógusképzési hálózat a szakképzésben Benedek András, Szabóné Berki Éva
11.15 – 13.00 Hátrányos helyzet az iskolában (XIV. terem)
Elnök: Forray R. Katalin
Az útkeresés és kultúraváltás szervezeti feltételei Ádám Anetta
Szükségből erény. A tanári kooperáció jelentősége hátrányos iskolai kompozícióban. Bacskai Katinka
Az iskolai agresszió, függőségek felismerése és kezelése a pszichopedagógia területén Egri Tímea
A rezilienciakutatás gyermekvédelmi aspektusai Homoki Andrea
Kisgyermekek életeseményei mint „életsors” meghatározó tényezők Fáyné Dombi Alice, Dombi Mária Adrienn
11.15 – 13.00 Neveléstörténet határon innen és túl (XV. terem)
Elnök: Tóth Zoltán
Házimuzsikálás és zenetanítás a 16. század végi angol főnemesi családokban Tokodi Gábor
Kooperáció, integráció vagy kompetíció? A szegedi Állami Polgári Iskolai Tanárképző Főiskola igazgató-tanácsának szerepe (1928-1932.) Fizel Natasa
Educational Tradition at the Teacher Institute in Spisska Kapitula Ján Gunčaga
A tudománynépszerűsítés elmélete és gyakorlata a századforduló Magyarországán nemzetközi kontextusban Kereszty Orsolya
Az első világháború és következményei neveléstörténeti tankönyveinkben Nóbik Attila
13.00 – 14.00 Ebéd (Egyetemi étterem)
14.00 – 15.00 PLENÁRIS ELŐADÁS (Aud. Max.)
The Academic Profession in Europe: Trends towards a Common Model or Increasing Diversity
Előadó: Ulrich Christian Teichler International Centre for Higher Education Research (INCHER-Kassel), University of Kassel, Germany
Elnök: Kozma Tamás
15.00 – 16.45 SZIMPÓZIUMOK
15.00 – 16.45 Hitvallások, feladatok, értékek: felekezeti oktatás a mai Magyarországon (14/3. terem)
Elnök: Bocsi Veronika
Opponens: Pusztai Gabriella
A magyarországi református közoktatás területi sajátosságai, különös tekintettel a hátrányos helyzetű térségekben működő iskolákra M. Császár Zsuzsa
A Görögkatolikus Egyház által fenntartott iskolákban megvalósuló hátránykompenzációs törekvések elméleti gyökerei Inántsy-Papp Ágnes
Egyházi szakkollégiumok közösségének belső működése Kardos Katalin
Iskolai eredményesség a felekezeti iskolák fenntartói szerint Morvai Laura
15.00 – 16.45 Innovációk az andragógiában (XII. terem)
Elnök: Németh Balázs
Opponens: Szabó Péter
A nem formális tanulási környezetben szerzett tanulási eredmények mérési és elismerési rendszerének kidolgozása Farkas Éva
Szervezeti és képzésfejlesztési innováció: Egy intézményi szintű program, mint esettanulmány Szabó Péter
Professzionalitás – konstrukciók és a szakma innovációs kapacitása Kleisz Teréz
A felnőttkori tanulás kudarca, a korai iskolaelhagyás Kerülő Judit
Fejlesztés közben – az Európai Felnőttoktatási Mesterszak és PhD program fejlesztésének eredményei és tanulságai. Németh Balázs
15.00 – 16.45 Nyelvtanulás és tanítás: az idegennyelv-szakos tanárképzés aktuális kérdései (142. terem)
Elnök: Csépes Ildikó
Opponens: Bárdos Jenő
Az explicit–implicit nyelvtani tudás és az olvasott szöveg értésének kapcsolata Mónos Katalin
Fejlesszük, vagy ne fejlesszük a nyelvtanulók interkulturális kompetenciáját az idegennyelv-órán? Fekete Adrienn
IKT eszközök használata az idegennyelv-szakos tanárok körében Barnucz Nóra
Milyen az angol nyelvtanárok nyelvtudásmérési műveltsége: elérhetők-e a nyelvtanár-képzésben kitűzött célok? Csépes Ildikó
15.00 – 16.45 Pedagógus kutatások a Közép-Dunántúlon (7-8. terem)
Elnök: Cser Valériusné Adermann Gizella
Opponens: Kocsis Mihály
Tanárok módszertani kultúrájának vizsgálata különös tekintettel a Közép-dunántúli régióra Kadocsa László, Gubán Gyula, Cser Valériusné Adermann Gizella
A tanári professziogrammok vizsgálata és alkalmazási lehetőségei a kompetenciamérésben Bognárné Kocsis Judit, Langerné Buchwald Judit, Zsolnai Józsefné
Pedagógus kompetenciák mérése, mérőeszközök kidolgozása Langerné Buchwald Judit, Bognárné Kocsis Judit, Zsolnai Józsefné
Tanárképző Központ- Igény és lehetőség?! Bacsa Bán Anetta, Szabó Csilla Marianna, Juhász Levente, Balázs László
15.00 – 16.45 Tehetséggondozó programok az iskolán belül és kívül (5. terem)
Elnök: Kállai Gabriella
Opponens: Singer Péter
Tehetségpontok hálózata Galántai Júlia, Szemerszki Marianna
A felsőoktatás szerepvállalása a tehetséggondozásban Derényi András
Az Arany János Program hatásvizsgálata Fehérvári Anikó
Az Útravaló Ösztöndíjprogram programértékelése Kállai Gabriella
15.00 – 16.45 TEMATIKUS ELŐADÁSOK
15.00 – 16.45 Kognitív fejlődés és fejlesztés különböző életkorokban (X. terem)
Elnök: Csapó Benő
A zenei képzés hatása a zenei percepciós képességek fejlődésére – 1-11. osztályos tanulók keresztmetszeti mérése online diagnosztikus mérőeszközzel Asztalos Kata
A zenei percepciós képességek és az elemi alapkészségek összefüggés-vizsgálata 5-6 éves gyermekek körében Asztalos Kata, Rausch Attila
Az időorientáció vizsgálatának pszichológiai és neveléstudományi vonatkozásai Dombi Edina
A logikus gondolkodás és egyéb tanulási tényezőkkel való kapcsolatának vizsgálata vajdasági magyar középiskolások körében Pesti Csilla
A feladatmegoldási idők összefüggése a teljesítményekkel egy második évfolyamos online matematika teszten Vidákovich Tibor
15.00 – 16.45 A művészetpedagógia történeti, pszichológiai és módszertani vetületei (XI. terem)
Elnök: Szabó László Tamás
Színpadi táncművészképzés Magyarországon. Intézménytörténeti vázlat Bolvári-Takács Gábor
Pszichológiai immunitás és a motiváció kapcsolata 14-16 éves művészetet tanulók csoportjaiban Bredács Alice
Komplex művészeti nevelés az iskolában – vizsgálat különböző kutatási eljárásokkal Pallag Andrea
Művészeti és sportoló ifjúsági közösségek hatása a magyar fiatalok társadalmi tőkéjére Fodor Adrienne
Belépési motívumok és elvárások: vizsgálat a zeneiskolába járó tanulók körében Szűcs Tímea
15.00 – 16.45 Kitekintés a különböző korok nevelésének és oktatásának világába (XIV. terem)
Elnök: Halász Gábor
Trefort Ágoston munkássága – Különös tekintettel a szakképzés megújításában játszott szerepére Sanda István Dániel
Nevelői szerep-narratívák a 19. századi pedagógiai professzióban Fáyné Dombi Alice, Dombi Mária Adrienn
A gyermekmúzeumok létrejötte és történeti fejlődése Torgyik Judit
A jezsuiták oktatás- és neveléstörténeti szerepvállalása Bécsben a 18. század második felében Ugrai János
A reformpedagógia és az életreform mozgalom helye és szerepe a 20. századi neveléstudományban a legújabb kutatások tükrében Vincze Beatrix
Testi nevelés a filantropistáknál Virág Irén
15.00 – 16.45 Oktatási módszerek szakmódszertan (XV. terem)
Elnök: Józsa Krisztián
Történelemtanítás, tankönyvpiac, tankönyvhasználat a klebelsbergi időszakban Albert B. Gábor
Problémaközpontúság és tanítási módszerek vizsgálata általános és középiskolai pedagógusok körében Bús Enikő
A társadalmi-állampolgári tudás jellemzői és összefüggései egyes háttérváltozókkal 7–12 éves tanulók körében végzett online vizsgálat alapján Kinyó László
Projektmódszer alkalmazása a fizika oktatásában Jarosievitz Beáta
15.00 – 16.45 Fiatal tanulók a felsőoktatásban (Aud. Max.)
Elnök: Jancsák Csaba
Térszemlélet és vizuális képzetek kapcsolatrendszere egyetemi hallgatók körében Csíkos Csaba, Kárpáti Andrea
A tanítási gyakorlat hallgatói értékelése Sápiné Bényei Rita
A közéleti magatartás mintái a Debreceni Egyetem kollégistáinak körében Pataki Gyöngyvér
A magyarországi hallgatói önkormányzatiság az új évezredben: érdekképviselet, szervezet, vállalkozás a felsőoktatási szupermarketben Jancsák Csaba
15.00 – 16.45 Az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság Informatika Albizottságának nyilvános ülése (2/4. terem)
16.45 – 17.15 Kávészünet (III. emelet)
17.00 – 18.30 Az MTA Pedagógiai Tudományos Bizottság nyilvános ülése (2/4. terem)
17.15 – 18.15 POSZTERSZEKCIÓ
17.15 – 18.15 Poszter I. (III. emelet)
Elnök: Györgyi Zoltán
Hátránykompenzáló oktatási programok komplex értékelése Németh Szilvia, Lannert Judit, Máté Dezső
A fejlesztő értékelés elemei a tanárképzésben Huszár Zsuzsanna
Vajdasági magyar középiskolások kognitív sajátosságainak vizsgálata a tanulási stílus nézőpontjából Pejic Aleksandar
Általános iskolások nemzeti szimbólumokkal kapcsolatos ismereteinek mérése Dancs Katinka
Összefüggések feltárása a nemzetközi mobilitás és a konfliktuskezelés között Fekete Ilona
Vajdasági magyar középiskolások tanulási szokásai, attitűdjei Pásztor Krisztina
Módszertani újdonság kipróbálásának néhány előzetes tapasztalata a tanárképzésben Karlovitz János Tibor
Pályaszocializációs értékek az egészségtudományi képzésből kilépő hallgatóknál Kiss-Tóth Emőke, Rucska Andrea
Az IKSZ magyarországi bevezetésének tapasztalatai a mérések és tapasztalatok tükrében avagy Ki viszi át a diákot a túlsó partra? Bodó Márton, Kalocsai Janka
Szabadidő-pedagógia és gyermekvédelem Kátainé Lusztig Ilona
A tanulás egyes háttértényezőinek vizsgálata gyermekvédelemben nevelkedő fiataloknál Rausch Attila
17.15 – 18.15 Poszter II. (III. emelet)
Elnök: Tóth Péter
Nemzetközi vándorlásban érintett és abban aktívan részt vevő gyermekek és tanulók: tipológia és a magyar pedagógiai szaknyelv Bukus Beatrix
A validációs klaszterek átalakulása a 21. század első évtizedében Benkei-Kovács Balázs
A hazafiság mint személyiségvonás kialakítása fontosságának vizsgálata az OPKM dokumentumgyűjteményének tükrében Hajdicsné Varga Katalin
Az egész napos iskola nevelési-oktatási programjainak részvételi alapú fejlesztése Varga Attila, Schnellbach-Sikó Dóra, Köpatakiné Mészáros Mária, Mayer József
Iskolai jó gyakorlat vagy jó iskolai gyakorlat? A jó gyakorlatok szerepe a pedagógiai munka eredményességében Molnár Karolina
Projektmódszer és informális tanulás a KÖN program keretében Újvári Edit
A végrehajtó funkciók fejlődésének vizsgálata két tanítási nyelvű gimnáziumba járó 14-18 éveseknél Győri-Dani Dóra, Jámbori Szilvia
Jövőkép a diák-tanár kapcsolat vonatkozásában Nagy Zoltán, Kálmán Anikó
Bizonytalansági tényezők a 2014. évi matematika és történelem tantárgyak középszintű írásbeli érettségi feladatlapjainak alkalmazása kapcsán. Kindrusz Pál
Az egészségtudatosság megjelenése a nyíregyházi felső tagozatos diákoknál Fintor Gábor János, Szabó József
A kereszttantervek szerepe a tanulásközpontú tantervi hálóban Suhajda Csilla Judit
Szülők, iskolák, fejlesztési programok implementációja Vida Júlia
17.15 – 18.15 Poszter III. (III. emelet)
Elnök: Molnár Gyöngyvér
Mérnöktanárok a pedagógus pályán avagy kényszerpályán?! Bacsa-Bán Anetta
Pedagógusok eredményességről alkotott képének vizsgálata Kiss Gábor
Tanárok stratégiái az Országos kompetenciamérésre való felkészítésre Tóth Edit, Sipos Judit
A szülői kompetencia erősítése a literációs fejlődés támogatása területén Podráczky Judit, Nyitrai Ágnes
„Mindenki elkezdte valahol” – a mentor-gyakornoki program fejlesztési tapasztalatai Simon Gabriella
Koraszülöttek, mint kiemelt figyelmet igénylő gyermekek, tanulók a köznevelésben Gráf Rózsa
Az elektromosságtan oktatása a BSC képzésben Jarosievitz Beáta
Pedagógusok konfliktuskezelési szokásainak vizsgálata az iskolai szervezeti kultúra tükrében Balázs László
Tankönyvek tesztelése – eszközfejlesztés egy pilotkutatás tapasztalatai alapján Ferencz Barbara, Lakatos Zsombor
Szakképzésben résztvevő tanulók tudásának vizsgálata a mértékegységekkel kapcsolatban Kárpáti Anikó
Óvodapedagógusok és óvodapedagógus hallgatók pályamotivációja Bank Éva, Labancz Angéla, Csuvik János
19.00 – 20.00 Kulturális program (Nagytemplom)
20.00 – Fakultatív társas vacsora (Hotel Óbester Lovagterem)
November 8. szombat
9.00 – 10.45 SZIMPÓZIUMOK
9.00 – 10.45 Korai iskolaelhagyás – társadalmi-gazdasági összefüggések és egy induló európai szakpolitikai kísérlet koncepciója (14/3. terem)
Elnök: Szegedi Eszter
Opponens: Kállai Gabriella
A korai iskolaelhagyás tágabb társadalmi kontextusa: összefüggés az egyes tagállamok oktatási és egyéb társadalmi mutatói között Szegedi Eszter
A korai figyelmeztető rendszer kiépítésére és alkalmazására irányuló szakpolitikai kísérlet módszertanának és értékelési koncepciójának bemutatása Setényi János
Korai figyelmezető rendszerek sajátosságai az Európai Unió egyes tagországaiban Mihályi Krisztina, Juhász Judit
A lemorzsolódás veszélyére figyelmeztető „rendszerek” Magyarországon – Valóság és tervek Mártonfi György
Méltányosság és iskolavezetés európai kontextusban Révai Nóra
9.00 – 10.45 Művészet alapú kutatás és gyakorlat fogyatékosság-ügyi, színház-pedagógiai és testtudati terápiás kontextusokban (2/4. terem)
Elnök: Novák Géza Máté
Opponens: Trencsényi László
A művészet mint eszköz a pedagógiában: művészettel nevelés, művészetalapú tanulás, művészetalapú kutatás Kiss Virág
A Defekt? Dráma és színház a fogyatékosság-ügyért című projekt eredményei a tanulókkal felvett fókuszcsoportos és egyéni interjúk tükrében Novák Géza Máté
A Defekt? Dráma és színház a fogyatékosság-ügyért című projekt eredményei a tanulókkal felvett kérdőívek és az alkotói fókuszcsoportok tükrében Katona Vanda
A testi tapasztalatok és a testtudat jelentősége a fogyatékos csoportokkal való mozgás- és táncterápiás munkában Horváth Zsuzsanna
9.00 – 10.45 Nem hagyományos tanulói csoportok a felnőttoktatásban (142. terem)
Elnök: Engler Ágnes
Opponens: Farkas Éva
Családanyák és családapák az iskolapadban Engler Ágnes
Fogyatékossággal élő személyek képzés útján történő felzárkóztatásának andragógiai kérdései Hangya Dóra
A közmunkaprogramokban résztvevők képzésének tapasztalatai Kerülő Judit, Nyilas Orsolya
„Honnan jövünk? Mik vagyunk? Hová megyünk?” Roma szakkollégisták kvalitatív vizsgálata Bocsi Veronika, Kardos Katalin
Egy performansz-alapú kutatás tudományos és gyakorlati haszna Di Blasio Barbara
9.00 – 10.45 Pedagógiai jó gyakorlat (7-8. terem)
Elnök: Bodó Márton
Opponens: Wolfné Borsi Julianna Edit
Az oktatási ágazatban működő jó gyakorlatok nemzetközi megítélése Vörös Andrea
A jó gyakorlat koncepció kialakítása és definíciói Darvas Mátyás
Jó gyakorlat gyűjtés és tanulságai Molnár Karolina
Adaptációs tapasztalatok és nyomon követés a jó gyakorlatok területén Bodó Márton
9.00 – 10.45 Fogyatékos gyermekek/tanulók integrációjával kapcsolatos különböző aspektusok vizsgálata (I. terem)
Elnök: Papp Gabriella
Opponens: Pukánszky Béla
Leendő pedagógusok viszonyulása az SNI gyermekek együttneveléséhez Kolozsi Katalin, Szekeres Ágota
Illúzió vagy realitás? Egy inkluzív iskolafejlesztési kísérlet tanúságai a hazai köznevelés rendszerében Báncs-Szendrődi Szilvia, Horváthné Storczer Adrienn
„…a feladat gyógyító erejűnek is bizonyult…” Változások egy integrált nevelést vállaló óvoda életében Tamás Katalin
Sajátos nevelési igényű gyermekek integrált óvodai nevelése Ther-Illéssy Zsuzsanna, Tamás Katalin
9.00 – 10.45 Változások és eredményesség: a délutánig tartó iskola bevezetésének első tapasztalatai (XI. terem)
Elnök: Imre Anna
Opponens: Török Balázs
Az eredményesség néhány összetevője és a délutánig tartó iskola Imre Anna, Ercsei Kálmán
A délutánig tartó iskola bevezetésének első tapasztalatai – a megvalósítás intézményi folyamatai és szereplői Imre Anna, Berényi Eszter
A délutánig tartó iskola tapasztalatai a tanulók szemével Berényi Eszter, Imre Anna
A szülők nézetei az iskolák feladatairól, a délutáni iskoláztatásról Imre Nóra
9.00 – 10.45 TEMATIKUS ELŐADÁSOK
9.00 – 10.45 Kognitív képességek vizsgálata (X. terem)
Elnök: Józsa Krisztián
Metakogníció a természettudományokban Huszti Anett
A felsőoktatásba belépő pedagógus-jelöltek néhány kulcskompetenciájának vizsgálata Kocsis Mihály
A kreativitás megjelenése a hazai tartalmi szabályozás rendszerében Bereczki Enikő Orsolya
Narratívák, gyermekképek vizsgálata a Cimbora című gyermekfolyóiratban Portik Erzsébet Edit
9.00 – 10.45 A szociális nevelés dimenziói (XIV. terem)
Elnök: Forray R. Katalin
Karinthy Frigyes: Találkozás egy fiatalemberrel című novellájának fejlesztő biblioterápiás csoportokban történő feldolgozásának összehasonlítása Gulyás Enikő
Gender-kérdések alapfokon Holik Ildikó, Kissné Rusvai Julianna
Érzelmi- és viselkedési problémák felismerése és kezelése csecsemő- és óvodáskorban Eigner Bernadett
Óvodások helyzetspecifikus problémamegoldó gondolkodása Kasik László, Gál Zita
Az iskolai csalástól a korrupcióig – becsületességre nevelés a közoktatásban egy empirikus vizsgálat tükrében Balogh Adrienn
9.00 – 10.45 Kihívások a pedagóguspályán (XV. terem)
Elnök: Szabó László Tamás
Tanítók és szakirányú mesteri képzés lehetősége Barabási Tünde
Pedagógusok szakmai tanulása alulról szerveződő és felülről szervezett szakmai közösségekben Bordás Andrea
Pedagógus továbbképzés és értékelés: igények és eredmények Sági Matil
„Beszélje a mi nyelvünket!” – a pedagógusok igényeihez igazodó szaktanácsadás Mészáros György, Schnellbach Máté
Tényleg segít? – első tapasztalatok az új típusú tantárgygondozó szaktanácsadásról Orgoványi-Gajdos Judit, SzabóMária
Mindennapi kihívások és megoldások a pedagóguspályán Nikitscher Péter
10.45 – 11.15 Kávészünet (III. emelet)
11.15 – 13.00 SZIMPÓZIUMOK
11.15 – 13.00 Kutatásokkal támogatott fejlesztések – Nevelési-oktatási programok fejlesztése egész napos iskolák számára (14/3. terem)
Elnök: Sinka Edit
Opponens: Szabó Mária
A nevelési-oktatási programok pedagógusokra és diákokra gyakorolt hatásai Lippai Edit, Majer Anna, Veréb Szilvia, Kalocsai Janka
Akciókutatás: fókuszban a fejlesztő szerepe Réti Mónika
Pedagógusok reflexiói a fejlesztési folyamatra Mayer József, Kőpatakiné Mészáros Mária, Schnellbach-Sikó Dóra
A fejlesztés hatásai Kalocsai Janka, Bukovics István, Varga Attila
11.15 – 13.00 Tanulási utak és a továbbhaladás támogatása a szakképzésben (2/4. terem)
Elnök: Ercsei Kálmán
Opponens: Fehérvári Anikó
Az előrehozott szakképzésben végzők tervei a továbbtanulás és munkába állás kapcsán Ercsei Kálmán
Hét évvel a szakképesítés után Tomasz Gábor
A tanulás reményéért. Felzárkóztató programok és eredményességük Györgyi Zoltán, Szabó Zoltán András
A Szakiskolai Fejlesztési Program (2003-2009) hatása a szakiskolai rendszerre Mártonfi György
11.15 – 13.00 Tanuló régiók Magyarországon (142. terem)
Elnök: Kozma Tamás
Opponens: Németh Balázs
A felnőttképzési, felnőttoktatási és felnőttkori tanulási indikátorok szerepe a tanuló régió modellekben Erdei Gábor
Életutak és tanulói pályák. Nem tradicionális hallgatói csoportok vizsgálata Engler Ágnes, Bocsi Veronika, Dusa Ágnes, Kardos Katalin
Párbeszéd és partnerség a középfokú szakképzésben Benke Magdolna
A személyes tanulás és a térségfejlesztés összefüggései az Észak-Alföldi régióban Juhász Erika, Márkus Edina, Szabó József
A tanulást leíró statisztikai mutatók területi jellemzői Magyarországon Teperics Károly, Márton Sándor
11.15 – 13.00 Új kihívások a szakképzés-pedagógiában (7-8. terem)
Elnök: Tóth Péter
Opponens: Tóth Béláné
Tanár-diák együttműködés megteremtésének útjai tanórák elemzése alapján Fűzi Beatrix
Nyelvi képességek fejlesztése digitális módszerekkel a szakképzésben Fülöp Márta Marianna
Az információfeldolgozás tapasztalatai és lehetőségei a mentortanárok képzésében Simonics István, Holik Ildikó
Mentortanárok módszertani kultúrája Makó Ferenc
11.15 – 13.00 Új tanulástámogató eszközök megjelenése a felsőoktatásban (I. terem)
Elnök: Kopp Erika
Opponens: Derényi András
A tanulási eredmények szemlélet alakulása a hazai felsőoktatásban Kálmán Orsolya, Czető Krisztina
A felsőoktatás “hangjai” a közoktatásról Seres-Busi Etelka
Az intézményi együttműködés (új) formái a tanulási eredmények alkalmazása során Kovács Zsuzsa, Tókos Katalin
A máshol szerzett tudás beszámításáról való gondolkodás a magyar felsőoktatásban, az eredmények értékelése nemzetközi kontextusban Vámos Ágnes, Benkei-Kovács Balázs
Képesítési követelmények meghatározása és a munka világának szerepe Kopp Erika
11.15 – 13.00 Változó tanulási környezetek és módszerek (X. terem)
Elnök: Kis-Tóth Lajos
Opponens: Sass Judit
Változó tanulási környezetek és módszerek (PLE, PIM, BYOD) Kis-Tóth Lajos
Fejlesztő e-biblioterápia, egy pilot kutatás eredményei Gulyás Enikő
Az animáció-készítés hatásai a tanulói készség- és személyiségfejlesztésre és a tanári szerep változására Mihályi Krisztina
Az animáció készítés módszertani lehetőségei és kihívásai a médiatudatosság szempontjából Kovács Katalin
11.15 – 13.00 TEMATIKUS ELŐADÁSOK
11.15 – 13.00 Szocializáció az iskolában (XI. terem)
Elnök: Halász Gábor
Iskolai és elektronikus zaklatás egyéni dimenziók mentén való vizsgálata Domonkos Katalin
A tudatelméleti működés és a szociálisprobléma-megoldó gondolkodás kapcsolata 4–6 évesek körében Gál Zita, Kasik László
Az agresszív és a proszociális viselkedés vizsgálata a kortárskapcsolatokban 5. és 8. osztályos tanulók körében Hegedűs Szilvia
Reziliens tanulók az általános iskolában az országos kompetenciamérés adatai alapján Fejes József Balázs, Patai Jolán, Tóth Edit, Csapó Benő
Az együttműködő és a proszociális viselkedés online vizsgálata 3., 5. és 7. osztályosok körében Zsolnai Anikó, Kasik László
11.15 – 13.00 A sajátos nevelési igényű tanulók oktatási és nevelési problémái (XIV. terem)
Elnök: Tóth Zoltán
A fogyatékosság értelmezése a zsidóság tanítása szerint Berzsenyi Emese
Oralhistory – „elbeszélt történelem” avagy Gyógypedagógiai intézmények a dél-dunántúli régióban gyógypedagógus szemmel Gelencsérné Bakó Márta
A felnőtté válás társadalmi keretei mozgássérült emberek életútjaiban a reziliencia perspektívájából Katona Vanda
A tanulásban akadályozott személyek iskolai és társadalmi integrációjának néhány összefüggése Szabó Ákosné
Az induktív gondolkodás fejlettségének vizsgálata 5. és 7. osztályos tanulásban akadályozott és többségi gyermekek körében Szabó Dóra Fanni
Befogadó közösségek szociometriai sajátosságai, fókuszban az enyhén értelmi fogyatékos fiúk és lányok társas helyzetével Szekeres Ágota, Horváth Endre
11.15 – 13.00 A felsőoktatási kutatások (XV. terem)
Elnök: Pusztai Gabriella
Az emberi erőforrás tanácsadó mesterképzés tapasztalatai Molnár Nikolett
A felsőoktatási továbbtanulás néhány kistérségi összefüggése Polónyi István
Közösségi tanulás a Hallgatói Mentorprogram keretében Szűcs Norbert
Mit vár a digitális nemzedék a felsőoktatástól? Tordai Zita
Ami az érdemjegyek mögött láthatatlan (Egészségügyi felsőoktatásban részt vevő hallgatók tanulási attitűdjének jellemzői) Tóth Tímea
Motivációk és akadályok a felnőttkori tanulásban egy határon átnyúló régió részidős hallgatóinak a körében Tőzsér Zoltán